duminică, 20 martie 2011

Optimizarea SEO - dau din casă

Mi-a spus cineva de curând că ăsta ar fi viitorul, când vine vorba de job-uri. Nu zic nu, având în vedere că dacă ştii SEO, ai un site şi aplici ceea ce ştii pe site-ul respectiv, te poţi trezi ca la următoarea indexare a motoarelor de căutare că eşti pe prima pagină; ceea ce nu e rău deloc, mai ales dacă eşti un magazin online sau intenţionezi să-ţi scoţi banii din programele de afiliere.

Cu toate astea, concurenţa e acerbă în zilele noastre, având în vedere că toţi au site-uri fel de fel, unele dintre ele trase aproape la indigo. Chiar şi aşa, există metode prin care să scoţi capul din mocirlă şi să-ţi laşi toţi competitorii în urmă. Problema e să vrei, să ai timp, ochii buni, nervii tari şi multă voinţă, pentru că asta nu e o treabă uşoară. Părerea mea e că, oricât de grea ar fi treaba asta, dacă ai puţintică răbdare, rezultatele nu vor întârzia să apară.

Aş putea să dau Omlette du Fromage ca şi exemplu, dar ar fi un exemplu prost, tocmai pentru că optimizarea lui lasă de dorit. În primul rând că e pe Blogspot (iar sistemului îi lipsesc multe funcţii elementare de optimizare seo şi sem), în al doilea rând că nu prea am avut niciodată cheful necesar pentru a investi timp în comercializarea lui. Da, am link-uri plătite pe blog, da, am bannere plătite, da, am advertoriale cu link (plătite şi ele), dar nu pot spune că optimizarea a ajuns vreodată la cote maxime.  Lenea e cucoană mare.

În concluzie, deşi mă doare sufletul să o spun, o platformă Wordpress va fi net superioasă uneia de Blogspot, dacă vom vrea să exploatăm toate avantajele optimizării SEO. De ce? Pentru că platforma Wordpress conţine acel câmp simpatic denumit All in One SEO Pack, cu trei câmpuri: Title, Description, Keywords. Nu trebuie să uităm să completăm aceste câmpuri, pentru că, oricât de inutile ni s-ar părea, ele ne ajută mai mult decât vom putea vreodată şti. De asemenea, să nu care-cumva să uităm de câmpul de tag-uri din dreapta. Trebuie să mergem pe principiul: niciun câmp nu e pus doar ca să fie pus, aşa că, ele trebuiesc completate.

În altă ordine de idei, bine de ştiut este că optimizarea imaginilor e mană cerească pentru SEO. Astfel, vom ţine cont de toate câmpurile ce apar în descrierea fotografiei. Câmpurile se vor completa cu descrieri şi titluri sugestive imaginii, dar şi ţinând cont de cuvintele cheie.O altă observaţie ar fi ca titlul fotografiei să fie de forma: fotografia-mea (cu minus), nu fotografia mea sau fotografia_mea.

Apropo de cuvinte cheie, recomand folosirea unui soft de testare a cuvintelor cheie. La o simplă căutare pe Google veţi descoperi voi destule tool-uri folositoare. Cuvintele cheie vor fi folosite peste tot, chiar şi în articol, dar mare grijă la densitatea lor! La un text de 400 de cuvinte, recomandat este să folosiţi acelaşi cuvânt cheie de maxim 8 ori. Numărul 8 este de asemenea sinonim şi cu numărul de tag-uri. Tot despre cuvinte cheie este util de ştiut că acestea sunt mult mai bine de folosit la plural, mai ales dacă forma de plural conţine şi forma de singural în ea. Exemplu: hanorace. A se observa că în cuvântul hanorace se regăseşte şi hanorac.

Titlul postării trebuie musai să fie sugestiv şi eventual să conţină un cuvânt cheie, sau un plural al acestuia. O observaţie personală ar fi să nu mai puneţi punct la titlu! Nene, titlul nu acceptă punct! Mă mai uitam peste postările unora dintre voi şi vedeam, de exemplu: Postarea mea e cea mai tare. (punct!). Nu, deci, nu! Nu aşa! În cazuri de forţă majoră pui trei puncte de suspensie (asta doar dacă eşti cumva supărat, nehotărât), sau un semn de exclamare, dar niciodată punct! Fireşte, asta nu ţine de SEO, ci de bun simţ.

Şi că tot vorbeam de gramatică şi bun simţ. Dacă vrei să-ţi optimizezi blogul la cote infinite, renunţă la diacritice. Da, e dureros că tocmai eu zic asta... dar, Google-ul nu le vede. Bineînţeles că eu nu voi renunţa în veci la aşa ceva, pentru că un text fără dicritice nu mi se pare ca mâncarea fără sare. Ăsta e alt motiv pentru care blogul meu nu e optimizat cum se cuvine.Sinceră să fiu, un content în engleză e înzecit mai bine văzut decât unul în română. Motivele sunt simple: texte în română vor căuta doar românii, în schimb, texte în engleză caută tot Mapamondul.

Promovarea e extrem de importantă dacă vrei să faci din site-ul sau blogul tău o afacere de succes. În această ordine de idei, nu ar strica dacă ai investi puţin în AdWords, dar şi în metodele de promovare a reclamelor de pe Facebook. Nici nu mai trebuie să menţionez că musai trebuie o pagină de Like. Fireşte, ca să obţii mulţi Like-eri, uneori trebuie să mai apelezi şi la metode neortodoxe de genul: spam. Dar, dacă ai ceva frumos de oferit lumii, metoda nu va fi privită ca spam, ci ca o informaţie super utilă. Aşa că, depinde de fiecare în parte cum va fi percepută propunerea lui.

Organizarea de concursuri este esenţială. Sigur, asta presupune o investiţie, dar nimic nu se face fără compromisuri şi cheltuieli. Concursurile vor aduce mereu vizitatori, back-link-uri, în consecinţă, nimic nu va rămâne neplătit. Trebuie avut grijă ca acel concurs să fie dat la Share pe Facebook, promovat pe site-uri ce suportă aşa ceva, etc. Cele mai avantajoase concursuri sunt cele ce durează în jur de-o lună. Părerea mea. Voi faceţi cum credeţi.

Comentariile nu trebuiesc neglijate nici ele. Oferiţi comentatorilor voştri feed-back. Nu-i faceţi să creadă că nimeni nu le citeşte comentariile şi că vorbesc la un perete, pentru că va veni o vreme când se vor plictisi să revină, iar atunci cu siguranţă va fi aiurea. De asemenea, comentaţi alte bloguri. Dar, orice aţi face nu comentaţi doar de dragul de a vă vedea numele pe acolo. Respectaţi-i pe ceilalţi aşa cum şi voi vreţi să fiţi respectaţi la rândul vostru!

Scrieţi măcar o dată pe zi. Şi nu scrieţi orice. Dacă aveţi un blog nişat, interesaţi-vă ce noutaţi există în domeniul vostru şi faceţi un pic de ghost writing in limitele bunului simţ. Originalitatea în scris zic eu că e esenţială şi ajută la delimitarea din cadrul turmei. Dacă nu vorbim despre un blog nişat, ci unul ca al meu, cu de toate, atunci esenţial e ca măcar o dată la două săptămâni să scrieţi despre ceva la modă. Şi nu, nu e musai nevoie să faceţi Can-Can din blogul vostru. Luaţi un subiect absolut monden şi piţipongesc şi bateţi-vă joc de prostia lor! Adaptaţi subiectul propriei voastre firi. Şmecheria e ca numele celor implicaţi, de exemplu Irinel Columbeanu, să fie scris corect, pentru că Google-ul nu ştie de glumă.
Ca un exemplu absolut banal, dacă e să dau din casă, vă zic că mie îmi aduce multe vizite faptul că în postarea despre Black Swan, am menţionat numele de Winona Ryder. Deşi postarea nu era despre ea, Google-ul trimite oameni la mine. Eu nu pot decât să mă bucur.

Link-urile. Da, link-urile. Păi, nu recomand să faceţi schimb-uri de link-uri gratuite cu filme online, casino online, filme porno, jocuri cu barbie şi alte site-uri de duzină de genul ăsta. Dacă tot faceţi, să vă plătească barem link-urile. Nu de alta, dar, treburile astea vă vor scădea considerabil din pagerank. Blogroll-ul trebuie ţinut în limitele bunului simţ. Link-building-ul e de bun augur, aşa că nu vă temeţi să îl folosiţi.O şmecherie şmecheră e să vă faceţi rost de link-uri pe pagini gov sau edu. Aia e mană curată!

Cu toate astea, cel mai important este ca voi să fiţi liniştiţi sufleteşte. Nu vă lăcomiţi. Nu staţi 27 ore pe zi în faţa calculatorului, pentru că în două luni e posibil să vi se acrească atât de tare încât să vreţi să vă luaţi câmpii. Faceţi totul cu moderaţie. Acordaţi-va timp pentru voi, găsiţi-vă un hobby (de exemplu, mie îmi place, aşa cum ştiţi, să fac fotografii), nu uitaţi să vă plimbaţi din când în când, dar, mai ales, nu uitaţi să vă purtaţi frumos cu persoanele din jurul vostru. Staţi la o cafea cu un prieten, scoateţi-vă iubita în oraş, purtaţi o conversaţie spumoasă cu mama sau tatăl vostru. Dacă veţi şti să împăcaţi şi capra şi varza, garantez că veţi avea mai mult chef de muncă şi de optimizări.O zic din proprie experienţă. 

Despre Omlette du Fromage? Păi, da, am de gând să mai lucrez ici şi colo, dar, nu îl voi transfera absolut niciodată pe domeniu, pentru că risc să pierd tot ce am făcut până acum. Domeniile şi serviciul de hosting sunt bune. Chiar foarte bune, şi le recomand, dar, dacă aş avea un domeniu, clar aş lua-o de la capăt. În 2008 nu prea ştiam eu mare lucru despre bloguri şi optimizări, abia ştiam să postez ceva, tocmai de asta, Omlette du Fromage are acum nişte crack-uri majore ce nu mai pot fi remediate, dar eu îmi iubesc blogul şi aşa.

Chiar mă întreba cineva, înainte să scriu articolul, dacă e ok să dau din casă. Păi, e ok, internetul e mare, aşa că, dacă nu afli de la mine, afli din altă parte, şi tot afli. Sunt absolut convinsă că doar 1% din cei ce vor citi articolul meu, vor pune în aplicare cele citite. Acei 1% au respectul meu, în consecinţă, merită articolul ăsta. 

În speranţa că am răspuns întrebărilor tuturor celor ce m-au întrebat până acum, vă spun: cu plăcere, dragilor. Singura mea rugăminte e să daţi un share ca să vadă şi alţii, dacă nu vă doare mână.

Aveţi dreptul să mă contraziceţi, cu o condiţie: să o faceţi argumentat! Plus, dacă aveţi completări, eu le primesc bucuroasă! Nu de alta, dar şi eu mai am multe de învăţat. Nu numai voi.







22 de comentarii:

  1. Multumesc, cu siguranta imi va folosi. Sa nu uit de cifra 8 si de plural :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Am citit cu mare atentie, de vreo 3 ori, articolul tau. Pentru mine tot ce tine de calculator in general si optimizare seo in special constituie notiuni atat de abstracte... Totusi, o intrebare, daca am inteles eu bine, numarul de taguri de la sfarsitul articolului trebuie sa fie maxim 8?

    RăspundețiȘtergere
  3. Cum iti explici tu, Iulia Mihai (omleta de fromaj), ca eu am Page Rank-ul ZERO? Cand eram pe blogspot aveam 3, iar in cele 2 luni cat am avut domeniu .net ajunsesem la 4.
    Parerea mea este ca domeniile .ro nu sunt la fel de "bagate in seama" ca si cele .com, .net si asa mai departe.

    RăspundețiȘtergere
  4. Iulia HazLii,
    Ma bucur mult ca ti-am fost de ajutor :) Pup mare!

    RăspundețiȘtergere
  5. Nice,
    Da, cam asa... sa nu depaseasca numarul asta, pentru ca Google-ul are tendinta sa o ia drept spam. Cel putin asa am citit eu pe ici, pe colo.

    RăspundețiȘtergere
  6. Geocer,
    Din cate stiu eu, Google-ul indexeaza greu paginile, iar daca tu te-ai tot mutat, e posibil ca informatia ce ii aducea pe oameni la tine, plus indexarea ce iti aducea rank, sa se fi pierdut pe drum. Oooori, e posibil ca din nu stiu ce motive, sa nu ti se mai indexeze articolele deloc. Verifica daca ti s-a facut vreo reclamatie pe la Google.Binevoitori sunt peste tot. De exemplu mie, eu am fost amenintata de cineva, cum ca face el tot posibilul sa-mi buseasca blogul, doar pentru ca i-am scos link-urile. Motivul pentru care i-am scos link-urile era de neplata.

    RăspundețiȘtergere
  7. Am verificat, google imi indexeaza paginile. De altfel, cautand anumite cuvinte cheie ma gasesc pe prima pagina de la google. Raman la parerea mea!

    RăspundețiȘtergere
  8. Geocer, cunosc un blog cu domeniu.com, si de cca 1 an de zile tot page rank zero are. Eu sunt pe .ro si ma astept la aceeasi soarta. Pe wordpress gratuit ajunsesem la page rank 3.
    Iulia: merci de pont, foarte interesant, inseamna ca cei de la Google sunt extrem de suparati pe mine...

    RăspundețiȘtergere
  9. Geocer,
    Păi, mai ai şi tu puţină răbdare... cine ştie... poate mai durează puţin. Google-ul îşi face update-uri de rank cam la 3 luni. Totuşi, sunt de părere că mutările de colo colo sunt rank killer...

    RăspundețiȘtergere
  10. Nice,
    Pentru puţin. Am auzit eu că .org-urile ar fi super bune.

    RăspundețiȘtergere
  11. Pe mine mă bătea gândul să-mi transfer blogul pe Wordpress, dar nu am curaj. M-am obisnuit cu blogger şi nu prea sunt adepta schimbărilor, mai ales când e vorba de ceea ce-mi place. Un domeniu.ro nu m-a tentat până acum, poate într-un viitor mai luminos... :)
    Articolul tău e foarte util!

    RăspundețiȘtergere
  12. Cauta pe google.com
    site:iulia-diana-mihai.blogspot.com

    Iti va returna totalul de pagini indexate de google (in cazul tau aproximativ 557 ). Ideea este ca aici poti vedea exact ce pagini ai indexate acum in google.

    Am dat exemplul site-ul tau ca era la indemana :)

    RăspundețiȘtergere
  13. Dara,
    Si eu stau prost la capitolul schimbari, deci te inteleg:P

    RăspundețiȘtergere
  14. Raluca,
    Thanks, uite ca de asta uitasem sa mentionez.

    RăspundețiȘtergere
  15. Raluca,
    P.S. Cauta si Omlette du Fromage, sa vezi ca sunt a doua dupa episodul din Dexter :D

    RăspundețiȘtergere
  16. Si pe mine ma bate gandul sa imi iau un domeniu, dar trebuie sa analizez bine ideea. In primul rand ca blogul meu este un hobby, doar atat. Nu am timp de el cat as vrea, de aici si postarile pe ici pe colo, cand am timp. Nu stiu, e greu sa ma decid, trebuie cantarit ca lumea.

    RăspundețiȘtergere
  17. madMe,
    Un domeniu nu e idee rea, sa stii :)

    RăspundețiȘtergere
  18. eu am domeniu si totusi sunt pe platforma blogspot....foarte util articolul tau..legat de content in engleza...e drept ca ai tot mapamondul pe urmele tale dar ai si tot mapamondul ca si concurenta:D

    RăspundețiȘtergere
  19. Mi-am facut o regula sa ignor absolut toate informatiile legate de SEO.
    Incepand de la paragraful cu comentariile, articolul tau devine foarte interesant.
    Ma bucur sa vad ca, fara sa inteleg la nivel teoretic, aplicam deja sfaturile tale.

    RăspundețiȘtergere
  20. Mihai,
    Multumesc... Pai, e cazul sa schimbi platforma, zic >P

    RăspundețiȘtergere
  21. Sar`na de informatia ca numarul de taguri de la sfarsitul articolului trebuie sa fie maxim 8, I did not know that`s spamm.
    Cat despre: Omlette du Fromage are acum nişte crack-uri majore ce nu mai pot fi remediate, dar eu îmi iubesc blogul şi aşa. da-mi voie sa fiu "poeiet" si sa-ti spun ca imperfectiunile dau frumusetea, perfectiunea e artificiala >:)

    RăspundețiȘtergere

Give ya best shot!