joi, 1 iulie 2010

Happy people

Curios cum de-alungul timpul, anumite cuvinte îşi pierd din sensul iniţial şi se încarcă cu alt sens, unul mai trainic şi mai frumos, vorba poetului...
Aşa cum e şi cazul cuvântului "gay".
Câţi dintre noi oare mai ştim că, iniţial, cuvântul "gay" însemna "fericit", "bucuros"... etc? Destui, dar garantez că nu chiar toţi.
Ar fi interesant să aflu cum s-a întâmplat treaba asta, cum de a devenit "gay" denumirea persoanelor ce se simt atrase de persoane de acelaşi sex.
Fireşte, cazuri de genul ăsta sunt şi în limba română, dar nu stau acum să vă fac o listă, pentru că sunt absolut sigură că toţi ştim exemple româneşti de genul ăstuia.

Stau şi mă gândesc că denaturarea cuvântului "gay" ar putea să aibă la bază (nu sunt sigură, e doar o supoziţie) faptul că, de-alungul vremii, persoanele atrase de acelaşi sex, au căutat un oarecare cuvânt-cod pe care să-l înţeleagă numai ele.
Zic asta, pentru că, la cât de bătută în cap a fost, este şi va fi, lumea, cu siguranţă n-ar fi stricat nimeni un cuvânt pozitiv pe comunitatea homosexuală.
Priviţi doar ce alte cuvinte au fost atribuite mai târziu: "queer"," fag", "dyke", "butch", etc.
În concluzie, "gay" trebuie musai să fie o autoproclamare cu rol de mască. Doar că, mă gândesc eu, în timp s-a întins vorba şi a devenit denumirea oficială, cea mai puţin ofensatoare.

Apropo de asta, îmi amintesc de o discuţie tare interesantă, purtată cu cineva de altă naţionalitate decât română sau americană.
La menţionarea cuvântului "gay", respectiva cunoştinţă a ridicat din sprâncene şi mi-a zis "gay? like happy people?" (traducere: gay? adică oameni fericiţi?).
Începând cu acea zi, termenul a devenit bătut în cuie, pentru a masca anumite discuţii purtate cu oameni deschişi la minte, în pezenţa altor oameni ceva mai încuiaţi, ce nu trebuiau musai să afle rostul discuţiei, dar nu puteau nici să fie uşuiţi din perimetru.

Iată cum se instaurează adevărate bariere lingvistice inventate, doar pentru că unii au mintea atât de mucegăită încât nu pot accepta faptul că alţii nu sunt ca ei, nu vor fi, iar dacă ar fi, hai să fim serioşi că ne-am plictisi cu totul.
Nu ştiu ce părere aveţi voi, dar mie mi-a plăcut mereu diversitatea. Nu am fost niciodată adepta căsătoriilor clasice, nu văd rostul certificatelor de căsătorie, dar nici nu îi condamn pe cei ce văd din aşa ceva un rost în viaţă (deşi, da, nu mă pot abţine, uneori, să nu fac mici glumiţe pe seama îndoctrinaţilor, cu toate astea, nimic demn de pedeapsa cu moartea).
Las omul să fie aşa cum vrea, cu cine vrea... nu arunc cu pietre după nimeni şi categoric nu judec.
Consider că fiecare e liber să facă ce vrea. Fiecare e stăpân pe propria viaţă, iar atât timp cât modul în care îşi trăieşte viaţa nu afectează viaţa semenului său, nu văd de ce semenul l-ar acuza, împroşca cu noroi ca e... happy people.
Ce autoritate divină le dă unora dreptul de a stabili ce e bine şi ce nu e bine?
Stau şi mă gândesc că, atât timp cât relaţia dintre cele două persoane de acelaşi sex e de comun acord şi nu deranjează interesele nimănui, e absolut primitiv să judeci, să dai cu parul.
 Altfel de orientare sexuală decât scrie la carte, nu afectează nici Iq-ul, nici aspectul fizic şi nici capacitatea de a fi un bun prieten. 

Recunosc că am şi eu o chichiţă, totuşi, şi anume că nu sunt tocmai adepta manifestărilor în public, a preludiului stradal, în văzul populaţiei, totuşi, asta nu are legătură cu orientarea sexuală a persoanei care se manifestă în public, ci cu bunul ei simţ.
Pentru că, aşa m-a învăţat mama, că nu e frumos să vadă toată lumea ce trebuie să vadă doar perechea ta (fie ea şi de acelaşi sex cu tine), aşa cum băteam moneda şi în postarea de ieri.

Nu încerc să schimb ideile homofobe ale nimănui, pentru că, tot mama m-a învăţat că un cal bătrân nu-l mai pui la jug, dar, sunt de părere că fiecare ar trebui să-şi ţină privirea în propria ogradă şi să-ţi vadă de treaba lui.
Şi, când zic asta, nu mă refer strict la happy people... pentru că, oamenii încuiaţi şi mucegăiţi îşi desfăşoară activităţile cam peste tot şi sunt gata să tăbare pe orice personaj care nu intră în sferele "normalului".

Vorba aia... somnul raţiunii naşte monştri...

31 de comentarii:

  1. nu stiu daca ai observat .... ca gayi sunt mereu fericiti si cu zambetul pe buze!! :)) deci cred ca de aici le vine si numele asta...
    pentru mine Gay si lesbi = boala mintala; nu se merita sa ma complic cu discursurile astea...

    RăspundețiȘtergere
  2. Black Angel,
    Fiecare e liber să aibă ce părere vrea, atât timp cât nu se procedează în stil iranian.
    Deşi nu sunt de acord cu părerea ta, o accept ca fiind a ta.

    Cât despre zâmbetul pe buze... nu e chiar aşa, dar e fun afirmaţia :D

    RăspundețiȘtergere
  3. Foarte frumos scris draga mea! Ar fi bine ca toti oamenii sa fie asa deschisi la minte si sa nu arunce cu noroi doar la auzirea cuvantului gay. Intai cunosti bine omul, dupa care iti formezi parerea!

    RăspundețiȘtergere
  4. Iulia,
    Hehe :) Dacă ar fi toţi ca tine, categoric ar fi o lume mult mai frumoasă...

    RăspundețiȘtergere
  5. Avand o solida educatie francofona, pot sa-ti confirm ca in limba fraceza, "gai" = "vesel". Si cum limba engleza are o baza (mica, dar e acolo) alcatuita si din limba fracenza, "gai" = "gay" and voila! Cat despre prejudecati: "Live and let live!".

    RăspundețiȘtergere
  6. Nu mi se pare normal să etichetezi un om pentru că nu gândeşte sau nu simte la fel ca tine. Nu îmi plac oamenii care au doar două direcţii: "ca mine" sau "împotriva mea". Sunt atâţia ochelari de cal în lumea asta încât cuvinte de astea paravan vor exista multe secole de acum încolo. Fiecare are dreptul la propriile opţiuni, atâta timp cât prin astea nu încalcă teritoriul altor oameni (vezi diverse manifestaţii).

    RăspundețiȘtergere
  7. MadMe,
    Nu nu ştii cât mă bucur când observ că mai există şi altfel de oameni decât cei plini de prejudecăţi... oridecare ar fi ele... rasiale, sexuale, etc.

    RăspundețiȘtergere
  8. Analiza ta semantica impune noi interpretari si pentru "Gay pride parade".
    Pe mine m-a amuzat mereu. Inteleg mai greu cum poti sa fii si mandru... dar dupa ce am citit articolul tau, am avut o revelatie: cum dracu sa nu fii mandru atunci cand esti (asa!) fericit?

    RăspundețiȘtergere
  9. VirtualKid,
    Cu paradele nici eu nu sunt tocmai de acord, in sensul ca nu le inteleg, dar le pot accepta.
    Amuzant, totusi, comentariul tau :D

    RăspundețiȘtergere
  10. ma bucur daca am reusit sa-ti fur un zambet!

    RăspundețiȘtergere
  11. VirtualKid,
    Mi l-ai dăruit, că nu furat. Că e încă la mine :D

    RăspundețiȘtergere
  12. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  13. Bravo!

    Si eu ma bucur ca exista oameni mai destupati si din fericire (sau veselie) din ce in ce mai multi. Mentalitatile invechite care sunt cu adevarat bolnave trebuie sa dispara. Pan' la urma fiecare face ce vrea in patutul lui si asta nu e treaba nici a vecinului, nici a sefului etc. Prea se baga lumea unde nu are ce cauta. Vad ca s-a pomenit si de parade - cu alea nu sunt de acord pentru ca persoanelor gay li se face, din multe puncte de vedere, o defavoare datorita imaginii pe care o afiseaza participantii, dar e necesar si un "shock factor" ca altfel nu ar observa nimeni manifestarea. In incheiere am sa va rog sa condamnati ura, razboaiele, crimele si alte rautati si nu dragostea indiferent ca e intre 2 persoane de acelasi sex. Nu cred ca trebuie sa cautam prea mult chestii de condamnat pentru ca sunt atatea lucruri groaznice in jurul nostru si cu toate astea dam de multe ori cu piatra in doi oameni care se iubesc. Hmm...

    RăspundețiȘtergere
  14. Norgtm,
    Bine ai venit pe blog :) Te mai aştept :)

    RăspundețiȘtergere
  15. Eu zambesc, rad,mai mereu si se trezesc cate unii sa-mi spuna "dar de ce razi mereu?" si le spun"pentru ca nu ma intereseaza de vedeta x,ce pe la 11 a fost cu Y si la 13 cu K,pentru ca putin imi pasa,daca moare sua nu capra vecinului si consider ca oamenii ar fi mai fericiti,daca si-ar vedea de ale lor,decat de ale altora"

    RăspundețiȘtergere
  16. @Nora "Mentalitatile invechite care sunt cu adevarat bolnave trebuie sa dispara."
    stai linistita, curand vom disparea cu totii....si tu, si eu ....
    the finish line it's so close

    nu am nimic cu ei, ba din contra.... nici nu vreau sa ii vad, dapai sa ma intereseze ce fac!!
    atata timp cat nu ii vad .... nu ma deranjeaza :D

    RăspundețiȘtergere
  17. Black Angel,
    Cred ca nu are nicio importanta daca ii vezi sau nu. Pentru ca lumea asta nu e facuta doar ca sa vezi tu doar ce-ti place. Poate nici lor nu le place de tine, dar nu reactioneaza.
    Zic ca trebuie sa invatam sa fim mai toleranti...

    RăspundețiȘtergere
  18. Fetita Junglei,
    Atitudinea ta imi pare mai mult decat ok :D

    RăspundețiȘtergere
  19. "Eu zambesc, rad,mai mereu si se trezesc cate unii sa-mi spuna "dar de ce razi mereu?"

    Off, si eu am patit asta :))

    Si acum on topic: eu n-am nimic cu ei, traiasca-n voia lor, si asa nu am intalnit vreounul pana acum. Da' ai observat ceva? Lumea cand aude "gay" zice bleah. Pe cand daca aude "lesbi"...hmmm, not so much bleah. :)) Desi tot relatie intre 2 oameni de acelasi sex e.

    RăspundețiȘtergere
  20. nici eu nu as reactiona... pt ca nu-s in stare is tipul "doar cuvinte"

    "Zic ca trebuie sa invatam sa fim mai toleranti... "
    ok ...sunt foarte tolerant... cu tot ce tine de chestiile naturale ; iar astea nu-s naturale, is anormale
    mai mult decat sa imi zic parerea despre asta... nu pot sa fac, si sunt tolerant intrucat consider homosexualitatea o problema mentala!.... si nu vreau sa devin al doilea Hitler

    "Pentru ca lumea asta nu e facuta doar ca sa vezi tu doar ce-ti place."
    sigur, dar pot sa aleg ceea ce vreau sa vad!

    RăspundețiȘtergere
  21. Winnetou,
    Omul e prin natura lui o fiinta perversa :D

    RăspundețiȘtergere
  22. Black Angel,
    Ce pot sa zic, nu-ti impartasesc ideile, asa ca no comment.

    RăspundețiȘtergere
  23. ...pai ce ar mai fi lumea daca toti ne-am impartasi ideile?? :)))
    monotonie totala !!

    RăspundețiȘtergere
  24. Eu n-am nimic cu homosexualitatea atâta timp cât nu devine obligatorie. Si discriminata pozitiv. De exemplu "stiti, fiecare firma trebuie sa aiba in componenta ei 50% femei, 10% alte nationalitati, 5% homosexuali". Lasa nene firma sa-si aduca oameni de valoare, indiferent ce-or fi...

    Si...mda, sincer sa fiu nu prea vad ce-ar fi de imputat homosexualitatii feminine :-)

    RăspundețiȘtergere
  25. Black Angel,
    Nu monotonie, poate doar putintica liniste :) E normal sa nu fim toti la fel, atat timp cat sta cumintei in bancutele noastre :D

    RăspundețiȘtergere
  26. Dragos,
    Pai, nu cred ca vrea nimeni sporuri de munca doar pentru ca e homosexual, iar aia care vor, ghinion, daca e vorba de egalitate, egalitate sa fie, nu favorizam pe nimeni.

    RăspundețiȘtergere
  27. @ Iulia, poate ca el personal nu vrea (desi am dubii; nu am un exemplu de homosexual "in serviciu" la indemâna, dar am numeroase exemple din rândul fratiorilor lor intru discriminare inchipuita, rromii; daca te legi de unul d-asta dintr-un motiv obiectiv, el, cu toata satra lui si câteva oengeuri, incep sa urle ca esti rasist, nu ca este el hot sau nesimtit), dar se simte societatea datoare dintr-un complex neinteles de vinovatie.

    Ca om liber ce incerc sa fiu, presupun ca am dreptul la niste alegeri. Ca ar putea, bunaoara, sa-mi placa brunetele mai degraba decât blondele (sau invers). Ca mi-ar placea sa discut cu o femeie heterosexuala decât cu un barbat homosexual (sau invers). Ca as merge la o bere mai degraba cu un alb decât cu un afro-american, ca nici nu mai stiu cum sa-i zic (sau invers). Avem dreptul la alegeri. Bineinteles ca nu inseamna sa blamezi pe cineva doar pentru ca este colorat, blonda sau gay. Dar dreptul la alegerea cercului nostru de prieteni sau cunostinte il avem inca, nu? Pentru ca incep sa cred ca nu. Parca vad ca va aparea o lege prin care sa fim obligati sa avem in preajma 5% homosexuali. Asta e teama mea.

    RăspundețiȘtergere
  28. Dragos,
    Da, nimeni nu-ţi va ştirbi dreptul de a alege, însă, zic eu, că înainte să faci o anume alegere, e de bună credinţă să priveşti dincolo de anumite aparenţe. Pentru că, a fi gay nu înseamnă musai a fi prost, urât sau. eu ştiu, nedemn de a fi băgat în seamă. Nu atât timp cât persoana respectivă îşi ţine viaţa privată... în privat.

    RăspundețiȘtergere
  29. @Black Angel

    1. Homosexualitatea nu este o problema mentala, cel putin asa considera psihologii si psihiatrii. Tema e mult prea complexa sa fie discutata aici.

    2. E naturala pentru ca e de cand lumea si se intalneste in intreg regnul animal de la delfini pana la paraziti intestinali. :)

    @Dragos FRD Obligatorie nu va deveni niciodata pentru ca nimeni nu urmareste sa converteasca pe nimeni.

    RăspundețiȘtergere
  30. Democraţia este ceva atât de simplu şi, totuşi, atât de greu de înţeles şi de acceptat de români.
    Ai dreptul să faci absolut orice doreşti, atâta timp cât nu ai atins dreptul celuilalt de a face ... orice doreşte!

    RăspundețiȘtergere

Give ya best shot!