marți, 13 iulie 2010

Copycat sau Copyrighter?

Azi sunt critică. Nu ştiu exact de la ce mi se trage elanul, dar sunt critică nevoie mare! Partea rea (pentru ei) e că am şi dreptate.
Bun, să intrăm în pâine că aşa e frumos -  să nu lăsăm oamenii să aştepte...
Azi critic reclame.
Nu, nu prea mă uit la televizor, dar când o fac, ajung să observ anumite chestii pe care unii ori n-au răbdarea necesară să le observe, ori le lipseşte cu desăvărşire atenţia distributivă.

Or fi de vină cei doi ani de Advertising... sau or fi ei (experţii) de vină că le lipseşte imaginaţia, nu am habar.
Ce am habar e că în România nu există publicitate. Există ,,Colorata mâine-i gata", dar nu publicitate în adevăratul sens al cuvântului.
,,Noaptea devoratorilor de publicitate" clar nu are cum să se mândrească cu dragii noştri copyrighter-i.
Da, aceaşi copyrighter-i care rupeau fâşurile pe la Olimpiadele Comunicării de anii trecuţi. Aceaşi care, atunci, apucându-l pe Dumnezeu de picior, au prins contracte grase, doar pentru că au avut singura lor idee genială.

Ajung la concluzia că ai noştri sunt un fel de one hit wonder-i.
Că altfel nu-mi explic cum poate o firmă de publicitate ca BBDO să fie selectată de către Romtelecom pentru reclamele la Clicknet.
Şi, ca să mă fac mai bine înţeleasă am să explic mai pe larg despre ce e vorba de fapt...

Toată lumea a auzit reclamele alea tâmpite la Clicknet cu Familia Telcu. Sunt peste tot, sunt difuzate des, sunt enervante, în prime time şi des (am mai spus?). Pe scurt reclama sună cam aşa: mama, tata, copil, copil, căţel sau ţestoasă şi o soacră bună la gătit, inamică de necontestat a tatălui (că aşa-i stă bine oricărui tată - să fie la cuţite cu bătrâna).
În jurul acestor personaje se contruiesc diferite povestioare fără sare şi piper cu rolul de a evidenţia de ce ar trebui să ne băgăm noi mufa la Clicknet şi nu în altă parte.

Ei, până să vizualizez ultimul episod al Familiei Telcu, nu aveam nimic de obiectat în afara faptului că e o serie de reclame tare proastă. Atât.
Dar, minunea s-a produs. Junior Copyrighter-ul a reuşit să o facă pe Iulia să dea mai multă atenţie reclamei! Bravo monşer! Ai scos ursul din plictiseala şi din bârlogul lui!

Ce se întâmplă... nu ştiu câţi dintre voi aţi avut ocazia să vizionaţi ultimul episod. Da, da, ăla în care tatăl stă pe canapea, iar cei nu ştiu câţi membri ai familiei trec pe rând prin spatele canapelei întinzând mâna după gologani.
(Îmi pare extrem de rău că nu am găsit pe net reclama pentru a o posta aici, ca dovadă, ca mărturie a nesimţirii unora.)

Nu vi se pare că reclama aia seamănă izbitor de tare cu ceva ce rula pe la sfârşitul anilor '80?
Nu vă aminteşte de Familia Bundy... şi de genericul ăsta?

 

Acum, aş vrea să spun că mi-e milă de Romtelecom, dar nu îmi e. Neatenţia se plăteşte de regulă, iar ei au mulţi bani în cont, alocaţi pentru situaţii de genul ăsta.

Cât despre cei de la BBDO, vă invit să daţi click aici pentru a viziona reclamele Telcu (în afară de ultima; dar mă încred că va apărea şi ea cât de curând, moment în care voi face un update şi o voi ataşa) cât şi o listă a ruşinii cu staff-ul muncitor, staff în valoare creativă de doi lei cincizeci, dacă nu cumva sunt darnică...

Aşa că, revin la întrebarea iniţială:
De când şi până când se confundă ideea de copyrighter cu aia de copycat?... sau o fi un nou trend? O nouă metodă de a supravieţui pe timp de criză?

Şi, dacă tot m-am aprins, mă mai gândesc la o chestie... se poartă eco, se poartă reciclatul... dar, hai să fim serioşi, măi dragilor, atât de eco suntem că ne reciclăm până şi ideile?
Măcar de s-ar face din rahat coadă de bici, dar e acelaşi rahat, ba chiar unul învechit şi urât mirositor.

34 de comentarii:

  1. lipsa de calitate e peste tot pentru ca au ajuns sa aiba afaceri profitabile si contracte bune cei cu pile si expertii in mita nu profestionistii.daca ai studia piata ai vedea ca in fiecare domeniu gaseste mazgaleli,la fel imi sar mie in ochi chestii in constructii...am auzit de exemplu acuma ca in bucuresti se izoleaza blocurile cu 90 de euro metrul patrat in conditiile in care un metru patrat de izolatiie termica la radauti de exemplu costa maxim 20 de euro.

    RăspundețiȘtergere
  2. Mihai Likar,
    Trebuie să şi sară merţanele şi viluţele de undeva...
    Ca să fiu puţin ironică: că din piatră seacă n-au cum :))

    RăspundețiȘtergere
  3. Chiar ma gandeam de dimineata , cand priveam aceasta idiotenie , ca ceva mai tampit n am vazut niciodata. Dupa ce ca seamana, de fapt nu , ideea este furata de la film, cum spui si tu , mai este si de o calitate fff proasta , e ridicol.

    RăspundețiȘtergere
  4. Deeeci... caine in loc de testoasa, spre deoseboire de pustoaicaKelly nu duce mai departe intelgenta fmaileiei, Kelly e mai inalta decat Bud, pustoaica e ami scunda, apare soacra-n peisaj, Al n-are mustata... sincer nu vad nicio asemanare.

    RăspundețiȘtergere
  5. Altu,
    Iată că, datorită ţie şi a perspicaciţăţii tale, am găsit şi publicul ţintă ;)

    RăspundețiȘtergere
  6. altu a fost pur si simplu fenomenal :))

    RăspundețiȘtergere
  7. Smoke And Blue,
    Altu, e pur şi simplu altu, nu are cum să fie acuzat de nimic, pentru că nu e el, e altu :))

    RăspundețiȘtergere
  8. Îîîîhhhh. Câh. Reclamele alea două, acolo unde duce linkul ăla, sunt scârboase. Îmi aduc aminte de "minunatul regim". Cretinii care le-au făcut merită niște bătăi bune, multe, cu o pernă mare și grea. Loviturile se aplică cu precizie și ritmicitate, în zona locului cu pretenție de cap, în speranța de a trezi din somnul de moarte... ultimii neuroni.

    RăspundețiȘtergere
  9. S,
    Nu ştiu dacă bătăiţa cu perna e cea mai bună, că aia poate deveni chiar fun :D Ranga de lemn, spikes all around :))
    Poate sunt prea dură, dar ei îşi iau bani pe inepţiile alea, aşa că...

    RăspundețiȘtergere
  10. Faci te rog o faptă bună şi modifici comentariul anterior? (rearanjare ordinii literelor în cuvinte, un spaţiu, o virgulă, una-alta). Nu-mi dau seama cum am reuşit să scriu în halul ăla :)
    Nu promit c-ajungi în Rai pentru atâta lucru, dar cu siguranţă vei fi cu un pas mai aproape.

    RăspundețiȘtergere
  11. Altu,
    Eu ţi l-aş modifica, nu zic nu. Dar nu am cum, pentru că e de pe contul tău făcut.

    Ai două variante...
    1. Îmi dai parola contului tău :)) şi rezolvăm mintenaş!
    2. Ţi-l poţi şterge singurel (că se poate, din câte ştiu) şi-l poţi reataşa în varianta pe care tu o crezi corectă şi pe placut tău.

    RăspundețiȘtergere
  12. Altu,
    ... să nu uit, există şi 3... mai pui un comentariu cu "uite ce vroiam de fapt să exprim".

    Dacă e răcoare în Rai, save a seat.

    RăspundețiȘtergere
  13. Deeeci... câine în loc de ţestoasă; spre deosebire de puştoaică, Kelly nu duce mai departe inteligenţa familiei; Kelly e mai înaltă decât Bud, puştoaica e mai scundă; apare soacra-n peisaj; Al n-are mustaţă... sincer nu văd nicio asemănare.
    (acelaşi comentariu de mai sus, de data asta în română)

    RăspundețiȘtergere
  14. Altu,
    Eh, vezi că se poate, chiar şi aşa, spilcuit, diacretizat şi frumos pus în pagină, comentariul tău tot aia vrea să zică, iar părerea mea e tot aia de mai sus.

    RăspundețiȘtergere
  15. Uite asta e una dintre partile bune,a faptului ca nu privesc la tv.Habar n-am de reclamele cu familia Telcu,dar cand citeam si-ai spus despre cei ce se perinda prin spatele canapelei,dupa bani,primul gand m-a dus la Bundy.

    RăspundețiȘtergere
  16. :) Se pare ca nu eram suficiente doar reclamele proste de care spui, dar de curand am vazut si niste panouri publicitare ale celor de la Romtelecom care lasau mult de dorit. Erau cateva cuvinte si din alea lipseau litere. Ma gandesc ca daca tot incerci sa te promovezi, trebuie sa ai si niste standarde si nu sa optezi pentru publicitate ieftina si enervanta, cum au facut ei :D

    RăspundețiȘtergere
  17. Si se pare ca si eu mananc litere in dimineata aceasta :)) Cred ca am inceput sa le urmez exemplul :D

    RăspundețiȘtergere
  18. ..."o pernă mare și grea"... înseamnă dureri mari de cap... ar fi un fel de picătura chinezească... din puf :)))))

    RăspundețiȘtergere
  19. Fetita Junglei13,
    Macar nu sunt singura paranoica :D

    RăspundețiȘtergere
  20. Alexandra,
    Asa zic si eu ca ar trebui sa se reorienteze... intrebarea e: spre cine???

    RăspundețiȘtergere
  21. S,
    Are bunica mea de alea... si ma obliga sa dorm pe ele... Alea sunt bune? :))

    RăspundețiȘtergere
  22. Nu imi plac deloc acele reclame! Mai ales aia dupa Fam. Bundy... Romanii oricum au avut lipsa de insiratie la reclame, din toate timpurile.

    RăspundețiȘtergere
  23. Dap, am observat şi eu cât de mult seamănă. S-or fi gândit că publicul ţintă nu ştie de serial sau nu-şi aduce aminte de genericul acestuia. Oricum, în domeniul publicitar suntem la pamânt. Pe canale străine sunt reclame care spun ceva, care au o poveste şi care atrag spre produsul prezentat. La noi sunt ca să fie. E probabil şi vina clientului de publiciate, neştiind că-şi dă singur foc la valiză, şi a consumatorului produsului pentru că dă ascultare unor reclame absolut stupide, vezi 'marea ieşeală', dar e mai ales vina agenţiilor de publicitate care habar nu au ce e aia profesionalism, standard calitativ etc...

    RăspundețiȘtergere
  24. Eu din cauza reclamelor am incetat sa ma mai uit la televizor!

    RăspundețiȘtergere
  25. MF,
    Ai ramane masca sa vezi cata ignoranta exista si prin randul clientilor/privitorilor...

    RăspundețiȘtergere
  26. Si eu am vazut reclama si chiar ca nu imi place deloc, cele de dinainte avand totusi, dupa parerea mea, ceva mai interesant - asta e prea monotona.
    Si mie mi se parea ca am mai vazut-o undeva, insa nu-mi dadeam seama unde si credeam ca o fi doar o scena intamplata prin casa...mai stii? :))

    RăspundețiȘtergere
  27. Tony,
    Publicitatea romaneasca e pur si simplu egala cu 0.

    RăspundețiȘtergere
  28. O fi criza financiara in Romania, dar si criza de idei? Sa "imprumuti" asa o scena si sa crezi ca nimeni nu-si va da seama... rusine.

    RăspundețiȘtergere

Give ya best shot!